Exploring Impulsive Buying Motivation in Consumers From a Management Perspective and Sharia Accounting

Authors

  • Rodiah Dalimunthe Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Kamilah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurbaiti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.33096/jmb.v11i2.890

Keywords:

Eksplorasi, Impulse Buying, Online Shopping Options

Abstract

Impulse buying is consumer behavior without pre-purchasing products or irrational purchases associated with smooth and unplanned purchases, as well as high emotional impulses. This study aims to determine the tendency of impulsive buying among students at UIN North Sumatra and to find out whether there is a tendency for impulsive buying among students in terms of online shopping options including marketplaces, social media and e-commerce. The population in this study are students at UIN Sumatra. North as many as 100 respondents using purposive sampling. Data collection techniques with questionnaires. Using simple linear regression analysis. The results of this study indicate that partially there is a tendency for impulsive buying among students based on the choice of places to shop online with a tcount (8,496) > ttable (1,984) and with a Sig. (0.000) < (0.05), it can be concluded that the Impulsive Buying Tendency variable influences the Choice of Online Shopping Places. In terms of the coefficient of determination (R Square), which means that every 1% increase in Impulsive Buying Tendencies will increase the Choice of Online Shopping Places by 42.4%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ana Sopanah, Irfan Fatoni, Marita Ossy Danawanti, Dwi Ekasari Harmadji, Emiliana Mulia, 2020. Bunga Rampai Akuntansi Publik: Isu Kontemporer Akuntansi Publik . Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Andhini, Amelia 2017. (n.d.). Pengaruh Transaksi Online Shopping dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Kepuasan Konsumen Pada E-Commerce. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen , Volume 6, Nomor 7, Juli.

Andriatie, N. H. (2020). Pemanfaatan E-Commerce Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Bunga Hias Komunitas Lestari Cyclop di Jayapura. The Community Engagement Journal , Vol 3 No 2.

Aris Kukuh Prasetyo, S. N. (2021). Analisis Perbandingan Strategi Pemasaran terhadap Aplikasi Belanja Online pada Shopee dan Lazada (Studi Kasus Mahasiswa Febi UIN SU). Jurnal Ekonomi Manajemen Akuntansi dan Keuangan .

Arya Nurdiansyah, A. S. (2022). Literature Review Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan dan Kepuasan Terhadap E-Commerce. Jurnal Ilmu Multidisiplin , Vol. 1, No. 1.

Damayanti, D. M. (2022). Pengaruh Implusive Buying Pada Pengguna E-Commerce di Kota Surakarta. DIMENSI , Volume 11 Nomor 3 : 543-554.

Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Produk dan Merek: Planning dan Strategy. Surabaya: Qiara Media.

Hikmah. (2020). Pengaruh Harga, Promosi dan Kualitas Produk Terhadap Pembelian Impulsif di Kota Batam. Journal of Business and Economics Research (JBE) , 1(2), 173–179.

Irdha Yanti Musyawarah, D. I. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen , Vol 1, No 1 .

Kamilah, S. J. (2023). Pengaruh Iklan Tiktok, Kualitas Produk dan Harga terhadap Minat Beli Produk Scarlett Whitening. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis , Vol.5, No.1.

Khoirun Fadilah Lubis, K. (2023). Peranan Akuntansi Pertanggungjawaban Biaya pada Badan Perencanaan Pembangunan Daerah (BPPED) Sumatera Utara. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi dan Bisnis Islam .

Kurniawati, M. d. (2023). Pengaruh Price Discount dan Pendapatan Terhadap Impulsive Buying Pada Online Shop (Studi Kasus Pada Tenaga Kependidikan Di Universitas Negeri Padang). Jurnal Salingka Nagar , Vol. 02 No. 1,.

Nawawi, D. A. (2023). Pengaruh Aplikasi Tik Tok Shop Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Manajemen Febi UIN SU). Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis dan Kewirausahaan .

Marsheila M. Frans, Herman Nayoan, Stefanus Sampe 2022. (n.d.). Efektivitas Penyelenggaraan Pelayanan Perizinan Di Kabupaten Minahasa Selatan (Studi Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Minahasa Selatan). Jurnal Governance , Vol.2, No. 1.

Prasetyo, R. I. (2021). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan dan Mempertahankan Bisnis di Masa Pandemi (Studi pada UMKM Makanan dan Minuman di Malang). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN) , Vol. 6 No. 2 hlm. 114-133.

Sagdiyah Fitria Andnia Tambunan, d. (2023). Perlindungan Hukum Terhadap Data Pribadi Konsumen Melakukan Transaksi di E-Commerse. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis , Vol.2, No. Juli.

Sari, P. N. (2020). Pengaruh Brand Ambassador, Kepercayaan Dan Resiko Terhadap Keputusan Pembelian Di E-Commerce Shopee Oleh Mahasiswa Di Pekanbaru.

Sherly Novitasari Sartika, E. A. (2022). Pengaruh Perilaku Konsimen dan Kepuasan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Busana Muslim Pada Online Shop. Jurnal Makesya , Volume 2 Nomor 1.

Simon Tumanggor, P. H. (2022). Pembelian Impulsif Pada E-commerce Shopee (Studi Pada Konsumen Shopee di Jakarta Selatan). Journal of Business and Banking , Volume 11 Number 2.

Tyas Armanda, A. D. (2020). Rancang Bangun Aplikasi E-Commerce Untuk Usaha Penjualan Helm. Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA) , Vol. 1, No. 1.

Wahyuni, N. A. (2019). Pengenalan dan Pemanfaatan Marketplace E-Commerce Untuk Pelaku UKM Wilayah Cilegon. Jurnal Pengabdian Dinamika , Vol 6, No 1.

Downloads

Published

2024-08-13

How to Cite

Rodiah Dalimunthe, Kamilah, & Nurbaiti. (2024). Exploring Impulsive Buying Motivation in Consumers From a Management Perspective and Sharia Accounting. Jurnal Manajemen Bisnis, 11(2), 1235–1246. https://doi.org/10.33096/jmb.v11i2.890

Issue

Section

Articles