Analysis of Factors Affecting the Level of Public Knowledge of Sharia Bank Products

Case Study of Deli Serdang Regency

Authors

  • Basania Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ahmad Syakir Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wahyu Syarvina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.33096/jmb.v11i2.889

Keywords:

Public Knowledge, Products, Islamic Banking

Abstract

This research aims to describe the factors that influencing people’s insight into sharia banking products. Case study of Deli serdang district. This research using qualitative data analysis public knowledge of sharia banking products in the case study of kab. Serdang Deli. The data collection techniques used were direct interviews obtained from respondenst, researcher interviews with sources and direct observation of the research writer’s objects or places in the community of the Deli serdang district. And also from notes, books, aticels, government reports, books related to research, and to get actual data. Based on research results, not many people know what is a sharia bank and what products are available at sharia banks?. then from the results of interviews, most people are interested in transact with sharia banks, so there is a need for socialization from the banking side sharia in order to increase public knowledge about sharia banks as well as the availability of islamic banking institutions that are closer to public.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Estelee, E. (2023). RESTRUKTURISASI PEMBIAYAAN BANK SYARIAH INDONESIA. JUMANAGE: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(1), 152–57.

Amin, S. M. (2021). Pertumbuhan Ekonomi Masyarakat Pada Objek Wisata Kuala Bubon Aceh Barat Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Al-Fikrah, 10(1), 26–37. https://doi.org/https://doi.org/10.54621/jiaf.v10i1 .73

Azmi, Z., N, A. A., & Wardayani. (2018). Memahami Penelitian Kualitatif Dalam Akuntansi. Jurnal Ilmu Akuntansi, 11(1), 159–168. https://doi.org/10.15408/akt.v11i1.6338

Daulay, A. N., & Nasution, L. I. (2016). MANAJEMEN PERBANKAN SYARIAH. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Efrina, L., & Zainal, A. (2022). UPAYA PENINGKATANKESEJAHTERAAN MASYARAKAT MELALUI PEMBERDAYAAN KELOMPOK TANI DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM. At Taajir Journal of Islamic Business Economics and Finance, 3(2), 8–20.

Fauzy, T. O. (2019). Analisis pengetahuan tentang Perbankan Syariah Santri Pondok Pesantren Al-Ittihad Mojokerto dan Pengaruhnya terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah, 4(2).

Hamdani, H., Nining, W., Ali, A., & Sulfitra, S. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Keuangan Bank Umum Syariah Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI) (Periode 2014-2016). Jurnal EMT KITA, 2(2), 62–73. https://doi.org/https://doi.org/10.35870/emt.v2i2. 55

Hasanah, A. N. (2021). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah (Studi Pada Masyarakat Desa Pagar Puding Kecamatan Tebo Ulu). Universitas Islam Negeri Jambi.

Hermanto, M. (2016). Penanggungan Resiko Barang Jaminan Di Pegadaian Syariah (Studi Kasus Pegadaian Syariah Wua-Wua Cabang Kendari). IAIN Kendari.

Indi, I. (2019). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kecamatan Rappocini Kota Makassar). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–21.

Maulana, A. (2021). Analisis Pengaruh Pengetahuan Produk dan Lokasi Terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syariah Dengan Presepsi Generasi Milenial Sebagai Variabel Moderating.

Maulana, F. R., Hasnita, N., & Evriyenni, E. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk Dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Bank Syariah. JIHBIZ :Global Journal of Islamic Banking and Finance, 2(2), 124. https://doi.org/https://doi.org/10.22373/jihbiz.v2i2.8644

Maulina, M., & Ismaulina. (2020). Analisis Faktor-Faktor Preferensi Mahasiswa Menabung di Perbankan Syariah. AT-TIJARAH: Jurnal Penelitian Keuangan Dan Perbankan Syariah, 3(1).

Ngaziz, I. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk Bank Syariah dan Lokasi Terhadap Keputusan Pedagang Pasar Kutowinangun Kabupaten Kebumen Dalam Memilih Produk Di Bank Syariah. Journal of Chemical Information and Modeling, 21(1), 1–9.

Notoatmodjo, S. (2020). Metodologi penelitian kesehatan. Rineka Cipta.

Pa, A. S. B., Fauzani, K., & Chairina. (2022). Analisis Komparatif Tingkat Pengetahuan Masyarakat Terhadap Produk Perbankan Syariah dan Konvensional di Sidamanik. EKOMA: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, 2(1), 146–152.

Pandang, A., Abimanyu, S., Mahmud, A., & Samad, S. (2019). Factors Affecting Competence of School Counselors in South Sulawesi. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 4(2), 145. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jpkk.v4i2.8657

Saragih. (2020). Analisis Cerpen ZELMANIA Karya Tika Ditinjau dari Unsur Intrinsik Psikologi Sastra. Akrab Juara, 5(2), 151–163.

Serdang, B. D. (2022). Sejarah Deli Serdang. Bapenda.Deliserdang.Go.Id. https://bapenda.deliserdangkab.go.id/website/web/detail/18/sejarah_kabupaten_deli_serdang

Serdang, B. K. D. (2024). Kabupaten Deli Serdang dalam Angka. BPS Kabupaten Deli Serdang.

Serdang, S. D. (2024). Gambaran Umum Instansi Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (DPMPTSP). Perizinan.Deliserdangkab.Go.Id.

Shandy Utama, A. (2018). Implementasi Corporate Social Responsibility PT. Riau Andalan Pulp and Paper Terhadap Masyarakat di Kabupaten Pelalawan. Jurnal Selat, 5(2), 123–133. https://doi.org/doi:10.31629/selat.v5i2.373

Sitorus, F. S. (2019). No TitlAnalisis Tingkat Pengetahuan Masyarakat Terhadap Produk perbankan Syaraiah di Kelurahan Pematang Pasir kecamatan Teluk Nibung Kota Tanjungbalai. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Soemitra, A. (2018). Bank Dan Lembaga Keungan Syariah. Kencana PRENADAMEDIA GROUP.

Sunreni. (2019). PERBANKAN SYARIAH. INA;Rxiv. https://doi.org/https://doi.org/10.31227/osf.io/z62ut.

Syakir, A. (2014). Peran Account Officer dan perkembangan Pembiayaan pada Perbankan Syariah. Studia Economica: Jurnal Ekonomi Islam, XVIII(1).

Syakir, A. (2015). Inflasi Dalam Pandangan Islam. Trisakti.

Syakir, A. (2023). SPIN-OFF Unit Usaha Syariah. Academia.Edu. https:www.academia.edu/9470324spin_off_unit_syariah

Syakir, A., & Fawwaz, M. (2022). Perdagangan Luar Negeri Dalam Politik Ekonomi Islam Pada Masa Rasulullah. Academia.Edu.

Umaryati, N. S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Ekonomi Islam terhadap Minat Mahasiswa Menabung di Bank Syariah. In J-EBI: Jurnal Ekonomi Bisnis Islam, 4(2).

Warisno, A. (2020). Implementing A Quality Learning In Schools. ArRaniry: International Journal of Islamic Studies, 5(1), 1–12.

Downloads

Published

2024-08-10

How to Cite

Basania Nasution, Ahmad Syakir, & Wahyu Syarvina. (2024). Analysis of Factors Affecting the Level of Public Knowledge of Sharia Bank Products : Case Study of Deli Serdang Regency. Jurnal Manajemen Bisnis, 11(2), 999–1015. https://doi.org/10.33096/jmb.v11i2.889

Issue

Section

Articles