Pengaruh Profesionalisme Akuntan Pendidik, Kecerdasan Emosional dan Metode Pembelajaran Terhadap Pemahaman Akuntansi

  • Suryanti S STIE Wira Bhakti Makassar
  • Eka Ariaty Arfah STIE Wira Bhakti Makassar
Keywords: professionalism of educator accountants; emotional intelligence; learning methods; understanding of accounting, professionalism of educator accountants, emotional intelligence, learning methods, understading of accounting

Abstract

This study aims to analyze the factors that influence the level of student understanding of accounting. This research includes a type of quantitative research to analyze the effect of the dependent variable which consists of professionalism variables of educator accountants, emotional intelligence and learning methods on understanding accounting. The research location chosen in this study was STIE Wira Bhakti Makassar, South Sulawesi. The population in this study were accounting students who were still active in STIE Wira Bhakti Makassar. The data analysis method used is multiple regression with the help of SPSS for Windows software. The results of the study found that the professionalism of educator accountants and learning methods did not influence the understanding of accounting students while the emotional intelligence variables influenced the understanding of accounting students at STIE Wira Bhakti Makassar

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariami, Putri. 2016. Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi dan Bisnis. Universitas Brawijaya

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitan Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta

Bulan, Sinar Embong. 2012. Analisis Pengaruh Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Emosional terhadap IPK Mahasiswa Akuntansi pada Fakultas Ekonomi Universitas Hasanuddin. Universitas Hasanuddin.

Farouk, Muammar. 2014. Pengaruh Metode Pembelajaran terhadap Prestasi mahasiswa melalui Profesionalisme Akuntan Pendidik sebagai Variabel Intervening. Universitas Hasanuddin.

Goleman, Daniel. 2015. Emotional Intelligence : Kecerdasan Emosional, Mengapa EQ Lebih Penting daripada IQ. Jakarta : Gramedia

Ghozali, Imam. 2013. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS Edisi 7. Semarang : Universitas Diponegoro

https://www.simak.wirabhaktimakassar.ac.id diakses tanggal 2 Juni 2018 Pukul 11.30 Wita.

Jamaluddin. 2011. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Etika Mahasiswa Akuntansi di Universitas Tadulako. Universitas Tadulako

Killen, R. 2009. Effective Teaching Strategis Social Science Press. Australia

Lusiana, Rika Surya. 2016. Pengaruh Profesionalisme Akuntan Pendidik dan Metode Pembelajaran terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa. Universitas Lampung.

Mulyasari, Yuni Idrus. 2013. Pengaruh Profesionalisme Akuntan Pendidik dan Metode Pembelajaran terhadap Tingkat Prestasi Mahasiswa. Universitas Hasanuddin.

Nurul. 2015. Pengaruh Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Emosional terhadap Prestasi Mahasiswa. Universitas Hasanuddin.

Rahmat. Pengertian Persepsi. Diakses tanggal 23 Maret 2018 dari http://teori-psikologi.blogspot.co.id/2008/05/pengertianpersepsi.html

Sudajana, Nana. 2009. Dasar-Dasar Proses Belajar-Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Suwardjono. 2010. Teori Akuntansi Pengungkapan dan Sarana Interpretatif, Edisi Ketiga. Yogyakarta : BPFE

S, Azwar. 2011. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Published
2019-07-02
How to Cite
S, S., & Arfah, E. (2019). Pengaruh Profesionalisme Akuntan Pendidik, Kecerdasan Emosional dan Metode Pembelajaran Terhadap Pemahaman Akuntansi. ATESTASI : Jurnal Ilmiah Akuntansi, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.33096/atestasi.v2i1.6
Section
Artikel