The Analysis of Wealth Structure and Firm Size on Firm Value of Food and Beverage

  • Ilyas Lamuda Universitas Gorontalo
  • Maysyar Yusuf Universitas Gorontalo
  • Meimoon Ibrahim Universitas Gorontalo
Keywords: Wealth Structure, Firm Size, Firm Value

Abstract

This study aims to analyze the effect of wealth structure and company size on company value in the food and beverage sector to maximize the wealth structure and company size to support firm value. This research is a causal associative study with multiple linear regression analysis methods. The determination of the sample in the study used data from companies in the food and beverage sector listed on the IDX for the 2015-2019 period with a purposive sampling technique. The results show that the wealth structure has a positive and significant effect on firm value, this is because the food and beverage sector companies are a type of company that has a high earning value of productive assets, so they tend to seek internal funding, this gives a signal to investors that the company will maximize company profits for them by not adding to the financing burden of the financial burden of debt later, the characteristics of the food and beverage industry that require large capital and operational experience cause company size to have a positive and significant effect on firm value.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjarwati, K., Chabachib, M. & Demi, I. R. (2015). Pengaruh Profitabilitas, Size, Dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan Manufaktur Di Indonesia Dengan Struktur Modal Sebagai Variabel Intervening. Diponegoro Journal of Finance, 6(2), 1–20.
Arifianto, M. & Chabachid, M. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan ( Studi Kasus Pada Perusahaan Yang Terdaftar Pada Indeks LQ-45 Periode 2011-2014). Diponegoro Journal Of Management, 5(1), 1–12.
Brigham, E. F. & Daves, P. R. (2011) Intermediate financial management, Thomson, South Western. doi: 10.1016/0890-8389(89)90100-5.
Connelly, B. L. et al. (2011). Signaling theory: A review and assessment. Journal of Management, 37(1), hal. 39–67. doi: 10.1177/0149206310388419.
Fitriyawati, A. (2017). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Aset, Dan Likuiditas Terhadap Struktur Modal. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi, 6(10), 1–18. doi: 10.35590/jeb.v3i1.721.
Hasnawati, S. & Sawir, A. (2015). Keputusan Keuangan, Ukuran Perusahaan, Struktur Kepemilikan Dan Nilai Perusahaan Publik Di Indonesia. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan (Journal of Management and Entrepreneurship), 17(1), 65–75. doi: 10.9744/jmk.17.1.65-75.
Kurnain, J. & Fauziah, F. (2020) “Analisis Struktur Aktiva dan Ukuran Perusahaan Terhadap Struktur Modal pada Bank Syariah di Indonesia. eISSN 2721-5727, 1(2), 1007–1015.
Mantari, J. S. & Sn, N. (2017) “Moderation Effect of Exchange Rate to Signaling Theory Validity in Indonesia Stock Exchange. Business and Management Studies, 3(1), 80. doi: 10.11114/bms.v3i1.2259.
Maulana, H., Amin, M. & Junaidi (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Struktur Modal (Studi pada perusahaan Food and Beverage di BEI Periode 2015-2018). E-JRA, 08(1), hal. 65–78.
Murah (2017) “Analisis Pengaruh Struktur Aset dan Kebiajkan Dividen Terhadap Nilai Perusahaan,” Jurnal Ilmiah Rinjani, 5(2), hal. 144–155. doi: 10.35446/dayasaing.v1i3.33.
Novari, P. M. & Vivi, L. P. (2016) “Pengaruh Ukuran Perusahaan, Leverage, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Sektor Properti Dan Real Estate,” E-Jurnal Manajemen Unud, 5(9), hal. 5671–5694.
Novianti, W. & Hakim, R. P. (2019). Harga Saham Yang Dipengaruhi Oleh Profitabilitas Dan Struktur Aktiva Dalam Sektor Telekomunikasi. Jurnal Ilmu Keuangan dan Perbankan (JIKA), 7(2), 19–32. doi: 10.34010/jika.v7i2.1912.
Nuraina, E. (2012). Pengaruh Kepemilikan Institusional Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Kebijakan Hutang Dan Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di BEI). AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 4(1), 51. doi: 10.26740/jaj.v4n1.p51-70.
Nurhayati, M. & Buana, U. M. (2013). Profitabilitas likuiditas dan ukuran perusahaan. Jurnal Keuangan dan Bisnis, 5(2), 144–153.
Pambudhi, P. A. (2020). Sekilas Kondisi Ekonomi & Bisnis Di Masa Pandemi COVID-. Jakarta.
Pramukti, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Struktur Modal Perusahaan. ATESTASI: Jurnal Ilmiah Akuntansi, 2(1), 58-67.
Pratama, I. G. B. A. dan Wicaksana, I. G. B. (2019). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Mediasi. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(2), 1338–1367. doi: 10.24843/ejmunud.2019.v08.i05.p16.
Pratiwi Batubara, R. A., Topowijono & Z.A., Z. (2017). Pengaruh Struktur Aktiva, Ukuran Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Struktur Modal (Studi Pada Perusahaan Makanan dan Minuman yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2015). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 50(4), hal. 1–9.
Pratiwi, R. D. & Ghozali, I. (2012). Pengaruh Mekanisme Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2007-2009). Media Ekonomi dan Teknologi Informasi, 20(2), hal. 1–15.
Pribadi, M. T. (2018). Pengaruh Struktur Aset, Ukuran Perusahaan, Likuiditas Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dagang Besar Yang Terdaftar di Perusahaan Bursa Efek Indonesia. Progress Conference, 1(1), 372–385.
Putri, A. & Asyik, N. F. (2019). Pengaruh Struktur Aset, Pertumbuhan Aset dan risiko Bisnis terhadap Nilai Perusahaan Dengan Struktur Modal Sebagai Variabel Intervening. 8(3), 1–16.
Rahmantio, I., Saifi, M. & Nurlaily, F. (2018). Pengaruh Debt to Equity Ratio , Return on Equity , Return on Asset dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Studi pada Perusahaan Pertambangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2016). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 57(1), 151–159.
Setiadharma, S. & Machali, M. (2017). The Effect of Asset Structure and Firm Size on Firm Value with Capital Structure as Intervening Variable. Journal of Business & Financial Affairs, 06(04), 4–8. doi: 10.4172/2167-0234.1000298.
Setiawanta, Y. & Hakim, M. A. (2019). Apakah sinyal kinerja keuangan masih terkonfirmasi? : Studi empiris lembaga keuangan di PT. BEI. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 22(2), 289–312. doi: 10.24914/jeb.v22i2.2048.
Sianipar, S. & Ibrahim, M. (2017). Pengaruh Struktur Modal Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Sektor Makanan Dan Minuman Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. FISIP, 4(1).
Sondakh, R. & Morasa, J. (2019). Ipteks Mengukur Nilai Perusahaan di Pasar Modal Pada Perusahaan Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ipteks Akuntansi Bagi Masyarakat, 3(1), 17–22. doi: 10.32400/jiam.3.1.2019.23304.
Su, W. et al. (2016). The Signaling Effect of Corporate Social Responsibility in Emerging Economies. Journal of Business Ethics, 134(3), 479–491. doi: 10.1007/s10551-014-2404-4.
Suwardika, I. & Mustanda, I. (2017) “Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Properti,” None, 6(3), hal. 254488.
Tondok, B. S., Pahlevi, C. & Aswan, A. (2019) “Pengaruh Struktur Modal , Pertumbuhan Perusahaan , Ukuran Perusahaan Terhadap Profitabilitas dan Nilai Perusahaan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia The Influence of Capital Structure , Growth , Company Size to Profitability and Company Value of Manuf,” Hasanuddin Journal Of Business Strategy, 1(3), 66–78.
Published
2020-09-29